2024.09.03.
Létrejött a Nemzeti Fejlesztési Központ, de számos tartalmi módosítás is hatályossá vált, némelyik az Integritás Hatóság ajánlásai nyomán.
2024. augusztus 1-jén hatályba lépett az egyes kormányrendeleteknek a Nemzeti Fejlesztési Központ létrehozásával összefüggő, valamint más, fejlesztéspolitikai tárgyú módosításáról szóló 218/2024. (VII. 31.) Korm. rendelet, amely több fejlesztéspolitikai tárgyú jogszabályt módosított. A legfontosabb változások a Pályázati Portálon megjelent tájékoztatás szerint az alábbiak.
Szervezeti változás
A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 2024. augusztus 1-jén hatályba lépett módosítása értelmében létrejött a Nemzeti Fejlesztési Központ, amelynek átvezetése az egyes fejlesztéspolitikai tárgyú kormányrendeletekben is szükséges volt.
Tartalmi módosítások
A 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet módosítása:
– A Vidékfejlesztési Programba tartozó intézkedések esetén is bevezetésre került a mobilGAZDA, azaz a Magyar Államkincstár mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokhoz kapcsolódó, mobileszközökön működő alkalmazása, amely a gazdálkodók és a Magyar Államkincstár közötti kommunikációt segíti elő.
– Módosult a rendelet mellékletét képező, az elszámolható költségekről szóló útmutató. A módosítás értelmében azon szerződések esetén, amelyek szerződéses összege nem haladja meg a nettó 200 000 forintot, a kedvezményezett részéről nem szükséges a piaci ár alátámasztása. Ebben az esetben a korábban hatályos 100 000 foritos összeghatár emelése történt meg. A módosítás következtében az irányító hatóság vezetője a piaci ár alátámasztásától előzetes egyedi döntéssel eltekinthet a természetes személy által megbízási jogviszony alapján tartott előadással vagy végzett speciális (kutatás-fejlesztés) szaktudást igénylő tevékenységgel kapcsolatban felmerült, legfeljebb havi 8 órás feladatellátásra számított legfeljebb bruttó 400 000 forintot és annak járulékait meg nem haladó elszámolható költség vonatkozásában. A havi 8 óránál rövidebb időtartamú megbízás esetén ezen értékhatárt arányosítani szükséges. Ebben az esetben is egy korábbi szabály felülvizsgálata történt meg.
– A módosítás következtében hatályukat vesztették azon rendelkezések, amelyek lehetővé tették az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott projekt építésre irányuló projektelemével kapcsolatban felmerült költségnövekmény esetén megítélhető többlettámogatást.
– A módosítás alapján a jogorvoslati eljárás lefolytatásáért felelős Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a jogorvoslati eljárás negyvenöt napos határidejét – annak lejárta előtt – indokolt esetben, egy alkalommal, legfeljebb tizenöt nappal meghosszabbíthatja. A határidő hosszabbításáról a kedvezményezettet értesíteni szükséges.
A 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet módosítása:
– A módosítás értelmében – hasonlóan a 2014–2020 programozási időszakban már alkalmazott gyakorlathoz – az egyes felhívásokra, valamint a kiemelt projektekre vonatkozó alapvető információkat programonként egyetlen normatív kormányhatározat állapítja meg a jövőben.
– Beépítésre került a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendeletbe, hogy az egyes felhívások meghirdetésének tervezett idejét negyedéves bontásban szükséges meghatározni a program éves fejlesztési keretét megállapító kormányhatározatban.
– Megerősítésre került, hogy kiemelt projekt és az állami értékelő által értékelt projekt tartalmi értékelése esetén minden értékelési szempontot két értékelőnek kell értékelnie.
– A módosítás alapján a kedvezményezett köteles lesz a támogatási előleg terhére május 31-ig pénzügyileg teljesített költségeket tartalmazó időközi kifizetési kérelmet június 15-ig benyújtani. Fontos kiemelni, hogy a kedvezményezettnek először 2025-ben szükséges eleget tenni a június 15-i benyújtási kötelezettségnek.
– A módosítás egyértelművé teszi, hogy legalább három – egymástól és a kedvezményezettől független, teljesítésre alkalmas lehetséges szállítóktól történő ajánlatkérés keretében beérkezett – érvényes ajánlat szükséges a szokásos piaci ár megállapításához. A pontosított rendelkezést a módosító rendelet hatálybalépését követően történő ajánlatkérés esetén kell majd alkalmazni.
– A módosítás alapján a jogorvoslati eljárás lefolytatásáért felelős Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a jogorvoslati eljárás negyvenöt napos határidejét – annak lejárta előtt – indokolt esetben, egy alkalommal, legfeljebb tizenöt nappal meghosszabbíthatja. A határidő hosszabbításáról a kedvezményezettet értesíteni szükséges.
– Az Integritás Hatóság éves elemző integritásjelentésében javasolta a helyszíni ellenőrzések vonatkozásában a külső, független szakértők gyakoribb alkalmazását. A módosítás ennek megfelelően rögzíti, hogy ha a felhívás jellege, illetve a projekt összetettsége indokolja, az irányító hatóság a helyszíni ellenőrzés lefolytatásába külső szakértőt von be.
– Az Integritás Hatóság éves elemző integritásjelentésében javasolta továbbá a csalással érintett projektek nagyobb arányú sikeres felderítése érdekében az előre bejelentett helyszíni ellenőrzések háttérbe szorítását, továbbá a rendkívüli ellenőrzések magasabb részarányú alkalmazását. A módosítás következtében az irányító hatóság mellőzheti a rendkívüli helyszíni ellenőrzésről történő értesítést, ha az az ellenőrzés eredményességét veszélyeztetné.
– A módosítás értelmében azon szerződések esetén, amelyek szerződéses összege nem haladja meg a nettó 200 000 forintot, a kedvezményezett részéről nem szükséges a piaci ár alátámasztása. Ebben az esetben is a korábban hatályos 100 000 Ft-os összeghatár emelése történt meg.
– A közbeszerzési ellenőrzési gyakorlat egységesítése érdekében indokolttá vált az eredménytelen közbeszerzési eljárások ellenőrzésére vonatkozó szabály beillesztése. Főszabály szerint ilyen esetben az ellenőrzésnek a Kbt. közbeszerzési eljárások eredménytelenségére vonatkozó szabályainak megfelelő alkalmazására kell kiterjednie. Ez alól kivételként kell azonban szabályozni azon eseteket, amikor az eredménytelen közbeszerzést követő eljárásban egy konkrét eljárásfajta – különösen a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás, tárgyalásos eljárás vagy versenypárbeszéd – jogszerű alkalmazása az azt megelőző eredménytelen közbeszerzési eljárás függvénye, hiszen ilyen esetben az új közbeszerzés ellenőrzésével egyidejűleg az előzményi eljárás mélyebb ellenőrzése lehet szükséges.
– A módosítás értelmében az irányító hatóság szabálytalanság megállapítása esetén – az eddigiekben alkalmazott jogkövetkezmények mellett – szükség esetén további intézkedést is elrendelhet.