2024.05.14.
Az Európai Tanács hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet.
A naprakésszé tett szabályok révén tovább csökken majd a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékek kerülnek megállapításra – olvasható a Tanács közleményében.
Az új szabályokkal fennmarad a jelenlegi, 2025-re vonatkozó célérték, amely a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében 15 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő. A 2030-ra és az azt követő időszakra vonatkozó uniós éghajlat-politikai célkitűzésekkel összhangban a rendelet további új célértékeket határoz meg:
– 45 százalékos kibocsátáscsökkentés 2030-tól (az eredeti 30 százalék helyett)
– 65 százalékos kibocsátáscsökkentés 2035-től
– 90 százalékos kibocsátáscsökkentés 2040-től.
Ezek a célértékek 2035-től a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre vonatkoznak.
2035-re az új városi autóbuszok 100 százalékának kibocsátásmentesnek kell lennie, 2030-ra pedig e kategória esetében 90 százalékos köztes célérték kerül meghatározásra. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérése tekintetében távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.
A rendeletet az EU Hivatalos Lapjában hirdetik ki, és a kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba. A Bizottság 2027-ben felül fogja vizsgálni a módosított rendelet hatékonyságát és hatását, különösen a megállapított célértékek teljesülése tekintetében. A Bizottságnak többek között értékelnie kell majd, hogy lehetséges-e közös módszertant kidolgozni az új nehézgépjárművek teljes életciklusra számított szén-dioxid-kibocsátásának mérésére és bejelentésére vonatkozóan.