2023.11.15.
Jövőre 10-19 százalékkal, napi 770-1540 forintra nőnek a fedezetlenségi díjak az érvényes kötelező biztosítás nélküli, de forgalomban lévő személyautókra – közölte a Netrisk. Akár egy-két hónap alatt olyan összeg halmozódhat fel, amelyből kifizethető lenne a kötelező biztosítás éves díja. Ráadásul a fedezetlenségi díjakra vonatkozó szabályok szigorúak, nincs „menekülőút”.
Minden hivatalosan forgalomban lévő gépjárműre kell kötelező biztosítást kötni, ennek hiányában fedezetlenségi díjat kell fizetni, amelynek mértéke napi díjban meghatározott, ráadásul az összeg jövőre tovább emelkedik – közölte a Netrisk.hu.
A fedezetlenségi díj személyautó esetében annak teljesítményéhez kötött. A maximum 37 kilowattos autók esetében napi 770 forint lesz jövőre a tarifa, míg
- a 38-50 kilowattosoknál 950,
- az 51-70 kilowattosoknál 1020,
- a 71-100 kilowattosoknál 1220,
- a 101-180 kilowattosoknál 1520,
- a 180 kilowatt feletti teljesítményű autóknál pedig 1540 forint lesz a díj 2024-ben.
Az új díjak 10-19 százalékos emelkedést jelentenek az idei 650/1400 forintos összegekhez képest.
Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója elmondta: „A kötelező biztosítás hiányozhat egyebek mellett azért, mert a gépjármű üzembentartója bár felmondta korábbi biztosítását, de elfelejtett új szerződést kötni. Az új szerződés megkötésekor ki kell fizetni az új szerződés díját és ezzel együtt arra az időszakra járó fedezetlenségi díjat, amikor nem volt biztosítás az autón. Előfordulhat, hogy a korábbi biztosítása díjfizetés hiányában megszűnt, de van példa arra, hogy használtautó-vásárlásnál a vevő nem kötött azonnal kötelezőt. Továbbá a ritkán, nem feltétlenül napi szinten használt autók biztosítása is feledésbe merülhet, amire figyelni kell, különben automatikusan ketyeg a fedezetlenségi díj. Ráadásul a szabályozás szerint nincs lehetőség a fedezetlenségi díj elengedésére.”
A fedezetlenségi díj kiszámítása során a biztosító az utolsó öt év fedezetlenségének időtartamát veheti figyelembe. Ha a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a 120 napot, a biztosító az ügyfél kérésére részletfizetési lehetőséget nyújthat.
A fedezetlenségi díj közvetve a biztosítással rendelkező autósokat védi, a díjból származó bevétel a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt úgynevezett Kártalanítási Számlára megy. Erről térítik meg a kötelező biztosítással nem rendelkezők gépjárművek által vagy – bizonyos korlátozásokkal – az ismeretlen gépjárművekkel okozott károkat.
Aki átmenetileg nem használja az autóját, annak érdemes az adott időszakra ideiglenesen kivonnia a forgalomból azt, így nem kell kötelezőt fizetnie, ezáltal a fedezetlenségi díj sem merül fel. A díjak mértéke alapján könnyen belátható, hogy akár egy-két hónap alatt felhalmozódhat akkora összeg a fedezetlenségi díj miatt, amelyből a kötelező biztosítás éves díja kifizethető.
A Netrisk adatai szerint idén az éves kötelező felelősségbiztosítási díj átlagosan 34,3 ezer forintot tett ki a személygépkocsiknál, ami 9 százalékos növekedést jelent éves szinten.