2022.07.28.
Megszavazta az Országgyűlés azt a törvénymódosítási csomagot, amely a jövőben megszünteti a papíralapú vendégkönyvek használatát. A 2023. január 1-jén hatályba lépő intézkedéssel tovább csökken bejelentkezéskor az adminisztráció, megszűnik a kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-es elindításának egyik célja volt, hogy a szálláshely-szolgáltatói szektort a teljeskörű digitalizáció útjára állítsa. Mintegy három évvel a rendszer elindítása után ma már a 46 ezer hazai szálláshely mindegyike szálláshelykezelő szoftvert használ, a foglalásait digitálisan adminisztrálja és rögzíti a szoftverében. A szálláshelyek online adatrögzítése és adatszolgáltatása mára már stabil rendszerré vált, így a szektor digitalizációja és adminisztrációs terheinek csökkentése tovább folytatódhat – olvasható a Magyar Turisztikai Ügynökség közleményében.
Bár 2020 óta minden hazai szálláshely-szolgáltató szálláshelykezelő szoftvert használ ‒ hiszen ez a működés egyik alapfeltétele ‒, számos önkormányzat ma is rendeletben írja elő a papíralapú vendégkönyv vezetését. Ez a szálláshely-szolgáltatóknak kettős nyilvántartást, a vendégeknek pedig dupla adminisztrációt jelent. Az Országgyűlés által elfogadott törvénymódosítások ‒ összhangban a turisztikai szektorban érvényesülő, átfogó digitalizációs törekvésekkel ‒ ezt a helyzetet rendezik. A papíralapú vendégkönyv kötelező használatának kivezetésével a szálláshely-szolgáltatókat a jövőben már nem terheli kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség, amelynek köszönhetően gyorsabbá válik a vendégek bejelentkezése is.
A törvénymódosítási csomag hatályba lépését követően a szálláshelyeken az idegenforgalmi adó bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltató kizárólag a szálláshelykezelő szoftverében vezeti majd. Így januártól a jegyzők is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes szálláshely-szolgáltatók 2023-as és későbbi évekre vonatkozó IFA-bevallásainak adatait.