2025.08.15.

A globális BEV-eladások (Battery Electric Vehicle) 33 százalékkal emelkedtek 2025 második negyedévében az egy évvel korábbi, azonos időszakhoz képest. A vizsgált piacokon az újonnan regisztrált akkumulátoros elektromos járművek száma meghaladta az 5,9 milliót, ezzel az eladott autók közül majdnem minden ötödik (19 százalék) BEV volt.
A növekedés nagy részét Kína hajtotta, amely a globális BEV-eladások közel kétharmadáért volt felelős. Ott az év első hat hónapjában majdnem a felével (47 százalék) nőtt az eladott e-autók mennyisége 2024 azonos időszakához képest. Az öt legnagyobb európai piacon az első féléves eladások 25 százalékkal emelkedtek, piaci részesedésük pedig az eddigi legmagasabb, 15 százalékos szintet ért el.
Németország BEV-piaca, mely a támogatások megszűnése miatt tavaly átmenetileg visszaesett, különösen erőteljesen tért magához, több mint 35 százalékos növekedést mutatva 2025 első félévében, és a legmagasabb értékesítési darabszámot (közel negyedmillió autó) produkálva Európában. Ezzel a volumennel megelőzi a szintén 35 százalékos éves növekedést mutató Egyesült Királyság BEV-piacát. A franciaországi BEV-eladások viszont 6 százalékkal visszaestek, ami azonban még így is enyhébb az ország teljes autópiacának 8 százalékos csökkenésénél.
Egymillió darab alacsony kibocsátású jármű a top 5 európai piacon
Európában az év első hat hónapjában Spanyolország mutatta a legerősebb növekedést, 84 százalékos ugrást produkálva 2024 ugyanezen időszakához képest. Bár a növekedés viszonylag alacsony bázisról indult, az akkumulátoros elektromos járművek piaci részesedése itt már elérte a 8 százalékot. Ez a szint jelentősen meghaladja az Olaszországban mért 5 százalékot, pedig a két ország elektromosautó-piaca sokáig hasonló trendek mentén, fej-fej mellett haladt, de mára az olaszok vesztettek a lendületükből. Az év első felében az Egyesült Királyság rendelkezett a legmagasabb BEV-piaci részesedéssel az eladásokban a top 5 között, 22 százalékkal, míg Németország és Franciaország egyaránt 18 százalékon állnak.
A plug-in hibrid járművek (PHEV) növekedése szintén erős volt az 5 vezető piacon, az értékesített autók száma 2025 első felében 30 százalékkal nőtt 2024 azonos időszakához képest. A hibridautó-eladások ennél kisebb mértékben, 18 százalékkal emelkedtek. Az elektromos járművek (BEV, PHEV és hibrid együttesen) teljes piaci részesedése az európai újautó-értékesítéseken belül 61 százalékot tett ki az év első 6 hónapjában.
„2025 első felében először adtak el több mint egymillió akkumulátoros elektromos autót az elemzett európai piacokon. Előrejelzéseink alapján 2030-ra az új eladások felét már a BEV szegmens fedheti le, elérve az évi 6 millió feletti darabszámot” – emelte ki Szoboszlai Beáta, a PwC Magyarország energiaipari és közműszolgáltatási tanácsadási területének igazgatója.
Kínában az alacsony kibocsátású járművek eladásai elérték az 50 százalékos piaci részt, de az USA-ban továbbra is a belsőégésű motoros járművek dominálnak
Kínában az elektromos járművek piaci részesedése először érte el az 50 százalékot egy naptári év első felében, a korábbi évhez képest 53 százalékkal emelkedve az új eladásokban. Ráadásul az akkumulátoros elektromos járművek iránti fogyasztói érdeklődés dominálta az eladásokat a PHEV és a hibrid autókkal szemben.
Japánban az elektromos járművek piacát - Európához hasonlóan - továbbra is a hibridek értékesítése uralja, 63 százalékos piaci részesedéssel 2025 első felében.
Az Egyesült Államok BEV-piaca ugyanakkor 3 százalékkal csökkent 2025 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Jelentős fellendülés várható viszont a harmadik negyedévben, mivel a fogyasztók igyekeznek kihasználni a jelenlegi 7 500 dolláros adókedvezményt annak szeptember végi megszűnése előtt. Az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése relatíve alacsony az új eladásokban a fejlett régiókkal összevetve, 2025 H1-ben csak 7 százalékot tett ki.
Itthon állami támogatás és töltőinfrastruktúra-fejlesztés lendítheti a keresletet
Magyarországon januárban az elektromos autók eladásainak száma kiugró, 51 százalékos emelkedést jelzett a 2024-es év első hónapjához képest. Ez elsősorban az állami támogatások miatt előrehozott vásárlásoknak volt köszönhető, de a kereslet ilyen magas szintje tartósan nem tudott fennmaradni: a negyedéves alapon 30 százalékos növekedés félév alatt még alacsonyabbra süllyedt. Az iparági előrejelzések ugyanakkor az elektromosautó-piac (BEV, PHEV) gyarapodását valószínűsítik 2025 egészére. Az elektromos személygépkocsi-eladások aránya a teljes személygépkocsi-eladásokon belül idén várhatóan 13,7 százalékra fog nőni, szemben a 2024-es 10,4 százalékkal, és ez a szám jelentősen emelkedhet a következő években. Bár a PHEV-ek eladási számai még megközelítik a tisztán elektromos modellekét, a jövőben további átstrukturálódásra, a BEV-piac markáns fellendülésére lehet számítani. Ebben kulcsfontosságú szerepet játszhat a kormányzati támogatások esetleges kiterjesztése a családokra, és a hazai töltőinfrastruktúra fejlődése.
Globális verseny a ritkaföldfémekért
A gyártóknak és a kormányoknak világszerte egyre nagyobb problémát okoz, hogy miként biztosítsák a ritkaföldfémek (rare earth elements, REE-k) fenntartható ellátását, amelyek szükségesek az elektromos járművek gyártásához, de ezeket használják az okostelefonokban és különféle hadipari technológiákban is.
A 17 REE közül a neodímium és a szamárium különösen fontos az elektromos járműgyártók számára, mivel lehetővé teszik lényegesen erősebb állandó mágnesek előállítását, melyek a nagy teljesítményű és hatékony elektromos motorokhoz szükségesek. Bár a REE-ket ritkának nevezik, valójában viszonylag gyakoriak – háromszor gyakoribbak a földkéregben, mint a réz, és 200-szor gyakoribbak, mint a platina vagy az arany. Ugyanakkor a ritkaföldfémek más fémekhez képest viszonylag alacsony koncentrációban találhatók meg, ami sokkal nehezebbé teszi a kitermelésüket és feldolgozásukat. Ezen tevékenységek során gyakran erős és többnyire jogos aggodalmak merülnek fel a környezeti károkkal és a fenntarthatósággal kapcsolatban.
Geopolitikai alkuk
Szintén nehézséget jelent, hogy a ritkaföldfémek gazdaságosan kitermelhető készletei néhány országra korlátozódnak, míg a termelés még inkább lokalizált. A világ ismert ritkaföldfém készleteinek majdnem fele (48 százalék) Kínában található, jelen ismeretek szerint több mint kétszer annyi becsült mennyiséggel, mint a rangsorban második Brazíliában, ahol a készletek 23 százaléka van. Ráadásul Kína a globális REE-bányászat több mint kétharmadát (69 százalék) adja. Az ennyire erőteljes dominancia befolyásgyakorlási eszközként szolgál a ritkaföldfémekben gazdag országok számára a kereskedelmi tárgyalások során. „A kereslet fellendülése egyértelműen rávilágít Európa importált nyersanyagoktól való függőségére, mivel az ide érkező ritkaföldfémek 98 százaléka jelenleg Kínából származik – mutatott rá Szoboszlai Beáta. – Számos további, a kitermelés lokációjával kapcsolatos kockázat is árnyalja a képet: természeti katasztrófák, háborúk, társadalmi feszültségek, zavargások, politikai vagy szabályozási változások, valamint a fejletlen infrastruktúra mind az ellátási lánc megszakadásához vezethetnek. Mivel a globális kereskedelmi feszültségek ismét fokozódnak, a ritkaföldfémek és más kritikus nyersanyagok hatékony eszközt jelentenek egyes államok érdekeinek érvényesítésében” – tette hozzá a szakember.
