2025.08.13.

A jelenlegi piaci viszonyok között a magyarországi vasúti árufuvarozás üzleti modellje fenntarthatatlanná vált, a díjbevételek nem tartanak lépést a költségekkel, a volumenek csökkennek, a kapacitáskihasználtság romlik, a közúttal szembeni versenyhátrány napról napra nő – olvasható a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület a legfrissebb vasúti árufuvarozási költségindex elemzésében.
2025 első negyedévében 14,2 százalékkal csökkent a vasúton szállított áruk tömege a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva, árutonna-kilométerben számolva közel 20 százalékos a visszaesés – idézi a KSH adatait a magyar vasúti szektor szakmai érdekképviseletének közleménye. Belföldön 24,8 százalékos, míg nemzetközi viszonylatban 11,9 százalékos csökkenés történt a teljesítményben.
A vasúti árufuvarozás egy bruttó tonnakilométerre vetített fajlagos költségei 13,8 százalékkal nőttek 2025 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest, ami a hálózathozzáférési díjak, a tolatási szolgáltatások árának emelkedéséből, valamint az inflációval együtt mozgó bérköltségek hatásából fakad. A vállalatok költségcsökkentési kísérletei sem tudták ellensúlyozni a nyomást. A fajlagos díjak ugyanakkor mindössze 7,1 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, amiben jelentős szerepe volt az árfolyamgyengülésnek. A vasúttársaságok nem tudták érvényesíteni a díjemelési igényeiket a megbízói oldalon.
A díjbevételek és költségek közötti különbség alapján az első negyedévben a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint legalább 6,7 százalékos díjemelés lett volna szükséges ahhoz, hogy a szolgáltatás nyereségesen fenntartható maradjon.
