2024.06.02.
A Temu megjelenése nagyobb piaci sokkot okozott a hazai e-kereskedelemben, mint a koronavírus-járvány és az ukrán háború. Aki átgondoltan használja a mesterséges intelligenciát, kiemelkedhet a versenytársai közül, ugyanakkor az új technológia olyan eszközt ad a kiberbűnözők kezébe, amellyel manipulált ajánlatokat hozhatnak létre.
Már az e-kereskedelmet is a gazdasági ciklusok alakítják
Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, habár a hőskornak már vége. Dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke a június 6-7-ei XX. E-kereskedelmi konferencia kapcsán elmondta, hogy egy kis szektor képes kivonni magát az általános gazdasági trendek alól, és akár szembe is mehet azokkal, ahogy például a 2007-2008-as pénzügyi válságot alig érezte meg az online kereskedelem. Ám ha egy szektor kinövi magát, akkor elkezd együtt mozogni a gazdasági ciklusokkal és viszi a nehézségi erő. 2012. és 2019. között gazdasági aranykor volt Magyarországon, aztán jött a járvány és a recesszió, ami mindenkit alaposan meghintáztatott. Nyomulnak a külföldiek, mindenki el akar adni, piacot keres magának, és nincsenek gátlásai. Közben megállíthatatlanul fejlődik a technológia, sorra jönnek az újdonságok.
„Minden újdonság illúziókat is hozott és hoz magával. Nekünk az a dolgunk, hogy megmaradjunk a realitások talaján, elmagyarázzuk, mi húzódik meg egy-egy izgalmas jelenség mögött, rámutassunk a könyörtelenül érvényesülő gazdasági és piaci törvényekre, a fejlődés logikájára” – mondta dr. Bőgel György, aki az idei év kapcsán a következő területeken lát kihívásokat, lehetőségeket: mesterséges intelligencia, piacterek, külföldi megjelenés. A kiberbiztonság kapcsán kiemeli, hogy ugyan nagyon fontos téma, de a kis- és középvállalkozások mégsem foglalkoznak vele eléggé.
„A kkv-k közül nagyságrendileg csak minden negyedik, ötödik fejleszti folyamatosan a védelmi képességeit, a legkisebb cégek közül pedig tízből talán egy” – mondta Keleti Arthur kibertitok jövőkutató, aki a környező országok digitális felkészültségét magasabb fokúnak látja. Meglátása szerint a magyarok nem korán ébredőek, és ez a digitális technológiákra is igaz. Éppen ezért sok magyar startup nem is itthon tesztel bizonyos fejlett digitális szolgáltatásokat.
Keleti Arthur kiemelte, hogy nemcsak a vállalkozásoknak, hanem a fogyasztóknak is sokkal körültekintőbbnek kell lenniük. Nagyjából két éve erősebben megjelentek a kiberbiztonsági és manipuláló csalók, akik telefonálnak, e-maileket vagy üzeneteket is küldenek személyre szabottan. Ugyan az olyan edukációs kampányok hatására egyre több a tudatosabb digitális vásárló, de a többséget még mindig inkább a vágyai vezérlik, és könnyen manipulálhatóak. A csalók erre teljes kampányokat építenek. További veszélyforrás, hogy a kiberbűnözők nagyon találékonyan használják majd a mesterséges intelligenciát áláruházak és manipulált ajánlatok előállítására.
„Versenyelőnyre tehet szert az az e-kereskedő, akinél nagyobb és ezért jobb mesterséges intelligenciakapacitás, ezáltal sokkal több adat és tapasztalat gyűlik össze” – hívja fel az e-kereskedők figyelmét Keleti Arthur. A vásárlás jövője a testre szabott teljes vásárlási élményen fog alapulni, amelyet már olyan digitális asszisztensek építenek, akik nagyon ismerik saját felhasználóikat.
Felzárkózóban a magyar e-kereskedelmi piac
A magyar e-kereskedelmi piac sok hasonlóságot mutat a cseh piaccal a népességméret, a növekedés mértéke és a fogyasztói szokások miatt. Még mindig elmondható, hogy a hazai piac néhány éves elmaradásban van: a magyar fogyasztók bizalmatlanabbak és ugyan az online fizetés egyre elterjedtebb itthon, de még elmarad a csehekétől. A régió vezető ár-összehasonlító weboldala és online vásárlási tanácsadója, a Heureka Csoport vezérigazgatója, David Chmelař azt a tendenciát lája, hogy a magyar e-kereskedelmi piac hamarosan felzárkózik. A fogyasztókról régió szerte elmondható, hogy ugyan továbbra is árérzékenyek, de a „legjobb ár” helyett egyre inkább a „legjobb ajánlat” megközelítés igaz rájuk.
A hazai szereplőknek egyre nagyobb kihívást jelentenek az olyan új szereplők, mint például a Temu. David Chmelařszerintannak a webáruház-tulajdonosnak, aki talpon akar maradni, magasabb marketingköltségekkel kell kalkulálnia, és a növekedés érdekében át kell lépnie az országhatárt. A piacterek, árösszehasonlító oldalak új értékesítési lehetőségeket biztosítanak. A szakember úgy látja, hogy a piacterek kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy egy e-kereskedő különböző termékeket és különböző piacokat próbáljon ki viszonylag alacsony költségvetésből. Kiemeli ugyanakkor, hogy ez nem segíti a saját márka építését. Azoknak a márkáknak, ahol fontos a termék megtapasztalása, semmiképp sem szabad kizárólag piactérben gondolkozniuk, hiszen számukra nem csak a termék a lényeg, hanem az is, hogy olyan ajánlatot adjanak a felhasználóiknak, amely visszahozza őket az oldalukra.
David Chmelař 3 érve a határokon átnyúló e-kereskedelem mellett:
1. Kategóriák és árképzés: a termékek árazásában jelentős különbségek vannak az egyes országok között, így lehetőség van arra, hogy bizonyos termékkategóriában több pénzt lehet keresni egy másik piacon.
2. A bevétel stabilitása: mivel a határátlépéssel nem függ egyetlen országtól és annak szabályozásainak változásaitól, így stabilabb, kiszámíthatóbb bevételre tehet szert.
3. Erősebb online jelenlét: ez egyrészt nagyobb bizalmat kelt, másrészt előbb megtapasztalhatja testközelből az új piaci trendeket, amikhez így gyorsabban alkalmazkodhat.