2025.05.22.

Egy brit vállalat új szintre emelte a tengeri hajózás autonómiáját. Legújabb járműve oda-vissza megjárja a Lisszabon-Miami útvonalat, anélkül, hogy bele kellene nyúlni az irányításába.
A Zero USV bemutatta az Oceanus12 nevű önvezető tengeri járművének új változatát, az extra hatótávolságú Oceanus12 XLR-t. Az új modell 13 méter hosszú, a hatótávolsága pedig eléri a 13 900 kilométert, és akár 60 napig működhet anélkül, hogy bármiféle külső támogatásra lenne szüksége.
Az Oceanus12 eredeti változatát csak az év elején mutatták be. Az a modell maximum 20–25 napos küldetésekre és kb. 4600 kilométeres hatótávolságra készült, ami eleve lenyűgöző, így senki sem gondolta volna, hogy a cég néhány hónap múlva előáll egy háromszor hatékonyabb verzióval is.
Az XLR változat ugyanarra a hibrid-elektromos hajtásrendszerre épül, mint a korábbi drónhajó, de nagyobb üzemanyagtartály és hosszabb hajótest növeli meg az üzemidőt.
Az XLR modell hossza 13 méter, míg az alapverzióé 11,55 méter volt. Az új változat 4000 liter üzemanyagot képes tárolni, szemben a korábbi 1200 literrel. A hasznos teherbírás viszont továbbra is legfeljebb egy tonna.
„A legénység nélküli hajók erőszorzók. Az a képesség, hogy hosszú ideig lehessen tengeren működni anélkül, hogy gyakori üzemanyag-utántöltésre vagy személyzettel kapcsolatos logisztikára lenne szükség, egyre fontosabbá válik, mivel az erőforrásokra és az időre nehezedő nyomás fokozódik – idézi az Offshore Energy Matthew Ratsey alapító-ügyvezetőt. – Ez még hangsúlyosabbá válik, ahogy a nemzetközi feszültségek növekednek, különösen azokban a térségekben, ahol vitatott tengeri határok húzódnak, és egyre nagyobb szükség van megbízható, nagy hatótávolságú és hosszú üzemidejű önvezető hajókra. Valójában még sosem voltak ilyen fontosak.”
A hajó fedélzetén a MarineAI fejlesztetett GuardianAI autonóm rendszer üzemel, de a hajó kapott egy teljesen önálló szenzorkészletet is, amely tartalmazza a Navtech nagy felbontású radarját.
Mindez lehetővé teszi a hibátlan önvezető módot, de a jármű távirányítással ugyanúgy működik.
„Az Oceanus12 XLR páratlan üzemidőt biztosít azokhoz a küldetésekhez, amelyek hosszabb tengeri jelenlétet igényelnek – legyen szó felderítésről, környezeti megfigyelésről vagy stratégiai védelmi feladatokról. Azáltal, hogy nagyobb rugalmasságot és hosszabb küldetések végrehajtásának képességét kínálja, a Zero USV XLR változata közvetlen választ ad a mai globális biztonsági környezet stratégiai kihívásaira” – vélekedett Ratsey.
Az alumínium hajótesttel rendelkező tengeri drón vízkiszorítása nyolc tonna, merülése 1,76 méter. A meghajtást két elektromos hibrid rendszer biztosítja. A beépített teljesítményt szoftveresen 40 kilowattra (54 lóerőre) korlátozták, de akár 80 kilowattot (108 lóerőt) is tud, ha szükség van rá. A hajó utazósebessége 11 km/h, csúcstempója 18,5 km/h – persze a hasznos teher és az időjárási körülmények függvényében. A fedélzeti rendszereket és vészhelyzeti egységeket nem mellesleg napelemek támogatják, így akkumulátortöltés miatt sem szükséges megállni, akár 60 napon keresztül.
Az Oceanus12 XLR-t olyan küldetésekre szánta a gyártó, amelyeken a hagyományos üzemanyag-utántöltés nem lehetséges, például vitatott felségvizeken vagy távoli tengeri övezeteket is. A Zero USV nemrég bejelentette be, hogy első nemzetközi franchise-partnere az észak-amerikai Leeway Marine lesz, amely legénység nélküli hajókból álló flottát tervez üzemeltetni.